سوال دارید؟

09120187932

آدرس ما

تهران ، میدان آرژانتین ، بخارست ،کوچه چهارم مقدس

سبد خرید

پسیل پسته

دسته بندی پروژه ها

تهران ، میدان آرژانتین ، بخارست ،کوچه چهارم مقدس

Pardisekeshavarz.co@gmail.com

09120187932

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

پسیل پسته
447
مرداد 7, 1402
pardiskeshavarz@chista

علائم پسیل پسته و میزان خسارت آن:

نام علمی پسیل پسته Agonoscena pistacia می باشد. این آفت دارای سه مرحله ی زندگی تخم، پوره و حشره کامل می باشد که دو مرحله ی پوره و حشره کامل می تواند خسارت اقتصادی زیادی ایجاد کند. شیره خشک نام دیگر پسیل است که به گویش محلی بوده و بر گرفته از دفع عسلک این آفت و خشک شدن سریع آن در مجاورت هوا می باشد.

چرخه ی زندگی پسیل پسته

ابتدا حشرات کامل روی درختان پسته استقرار یافته و سپس جفت گیری و تخم ریزی می کنند و در هر دوره تخم ریزی ۵۰ تا ۶۰ تخم روی خوشه و برگ های پسته دیده می شود که تفریخ این تخم ها بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ روز انجام شده و مرحله ی پورگی شروع می شود. فعالیت پوره های پسیل از اوایل اردیبهشت آغاز شده و حدود ۲۰ روز به طول می انجامد.

آثار مخرب و زیان آور پسیل پسته

پسیل پسته در دو مرحله ی پورگی و حشره کامل خسارت زا می باشد. پوره های پسیل با استفاده از خرطوم خود از شیره ی گیاهی درختان پسته تغذیه می کنند و ماده ی سفید رنگی به نام شکرک و یا عسلک ترشح می کنند.

نشانه های خسارت پسیل پسته

  • تغذیه ی پوره های پسیل از شیره ی گیاهی و تولید عسلک
  • بد منظره شدن شاخه و برگ
  • تولید شکرک زیر درختان
  • ریزش برگ ها، جوانه ها و دانه های کوچک
  • افزایش درصد پوکی و ناخندانی میوه

 

  • خسارت های ناشی از شکرک و یا عسلک پسیل پسته

  • عدم تشکیل و یا ناقص شدن تشکیل مغز پسته
  • پیچیدگی، زردی، خشکی و جمع شدن برگ های پسته
  • ریزش جوانه های زایشی درخت در صورت خسارت شدید پسیل پسته
  • ریزش برگ های درختان
  • ضعف درختان پسته در اثر تغذیه ی پوره ها
  • کاهش میزان محصول پسته

 

  • خسارت های ناشی از حشرات بالغ پسیل بر روی درختان پسته

  • حشرات بالغ پسیل نیز با تغذیه از شیره ی گیاهی درختان پسته می توانند خسارت هایی مانند پوره ایجاد کنند. عواملی همچون گرم شدن هوا، استفاده از سموم غیر مجاز و عدم رعایت زمان سم پاشی مناسب بر تشدید خسارت پسیل پسته اثر گذار می باشند.

بیشترین حساسیتی که میوه پسته نسبت به آفت پسیل پسته دارد

زمان نزدیک به رسیدن میوه یعنی خرداد تا مرداد ماه می باشد،در این زمان حشرات با فرو کردن خرطوم خود در بافت برگ ها یا میوه شیره را تغذیه می کنند. بعد از تغذیه علائم اولیه به صورت شکرک زدن برگ ها پدیدار می شود سپس ریزش برگ ها می باشد که نشان از خشک شدن آن است.

عمده خسارت آفت پسیل پسته خرداد ماه می باشد :

یعنی این زمان را می توان زمانی بحرانی به حساب آورد که برگ ها زود تر از زمان مشخص شروع به ریزش می کنند همچنین جوانه ها نیز طراوت خود را از دست داده و بافت سفت آنها حالت پوکی به خود می گیرد.

 

موثرترین راه های مبارزه با پسیل پسته

برای کاهش خسارت های ناشی از پسیل پسته باید باید با این آفت مبارزه شود.

شخم زدن خاک باغات پسته در فصل زمستان

شخم زدن در فصل زمستان در کاهش جمعیت پسیل پسته تاثیر فوق العاده ای دارد؛ زیرا زیستگاه این آفت در سطح و یا زیر خاک و برگ می باشد و با شخم زدن در واقع زیستگاه آن نابود می شود. بهترین زمان شخم زدن علیه پسیل اواخر آذر ماه تا اوایل اسفندماه می باشد. اگر خاک باغ پسته در فصل زمستان شخم زده شود درختان از گزند پسیل در بهار سال بعد مصون می مانند. عملیات شخم زمستانه علاوه بر از بین بردن پسیل در کاهش جمعیت آفات دیگری مثل شته های علف هرز و زنبورهای هیپرپارازیتویید نیز موثر می باشد.

استفاده از کارت های زرد در باغات پسته

یکی از روش های به دام انداختن آفت پسیل نصب کارت های زرد رنگ می باشد. رنگ زرد این کارت ها توجه پسیل های پسته را به سمت خود جلب می کند. بهتر است کارت های زرد چسبنده در هر هکتار بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ عدد در قسمت تاج بیرونی درختان پسته نصب شوند. اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد ماه بهترین زمان نصب کارت زرد می باشد. وجود چسب مخصوصی که روی این کارت ها می باشد بین ۱۰ تا ۱۵ روز خاصیت چسبندگی خود را حفظ می کند. کار تله گذاری باید قبل از تخم ریزی حشرات بالغ انجام شود . علاوه بر پسیل زنجره پسته و تعدادی از زنبورهای پارازیتوئید توسط کارت زرد جلب می شوند. پس زمان استفاده از کارت زرد باید طوری تنظیم شود که حشرات مفید کمتری در باغ باشند که یکی از این زمان ها بعد از تورم جوانه ها و قبل از باز شدن کامل برگ ها می باشد.

راهکارهای ساده برای کنترل پسیل پسته

  • استفاده از ارقام مقاوم پسته نسبت به پسیل

درجه ی مقاومت هر یک از ارقام پسته اکپری، احمد آقایی، کله قوچی و اوحدی نسبت به آفت پسیل متفاوت می باشد. اگر از رقم مقاومی مثل اوحدی استفاده شود محصول پسته کمتر در برابر پسیل آسیب می بیند. توجه داشته باشید که رقم های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی ارقام حساس تر در برابر خسارت پسیل می باشند.

  • آبیاری منظم

اگر درختان پسته به طور منظم آبیاری شوند تا حد زیادی از خسارت پسیل پسته جلوگیری می شود. فروردین، تیر، مرداد و شهریور از جمله ماه هایی می باشند که آبیاری درختان پسته در آن ها باید به طور منظم انجام شود.

مبارزه ی بیولوژیک

روش مبارزه ی بیولوژیک با پسیل پسته هیچ عارضه ی مخربی نداشته و از طریق دشمنان طبیعی پسیل انجام می شود. بالتوری سبز، زنبور psyllaephagus pistacia ، و کفشدوزک پسیل خوار ، کنه های شکارگر،عنکبوت ها و سن ها دشمنان طبیعی پسیل پسته می باشند.

مبارزه ی شیمیایی علیه پسیل پسته با استفاده از سموم شیمیایی

برای مبارزه ی شیمیایی باید دقت داشت که از سموم کم خطراستفاده کرد. بهترین زمان استفاده از سم پسیل در اواسط فصل زراعی یعنی تیر و مرداد می باشد، زیراجمعیت دشمنان طبیعی در این زمان کمتر و میزان حساسیت درختان در برابر پسیل بیشتر می باشد. زمان استفاده از این سموم در مبارزه علیه پسیل اهمیت زیادی دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =