سوال دارید؟

09120187932

آدرس ما

تهران ، میدان آرژانتین ، بخارست ،کوچه چهارم مقدس

سبد خرید

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

دسته بندی پروژه ها

تهران ، میدان آرژانتین ، بخارست ،کوچه چهارم مقدس

Pardisekeshavarz.co@gmail.com

09120187932

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم
100
بهمن 23, 1402
pardiskeshavarz@chista

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

 

خاک هایی که در آنها کشت متوالی از یک گیاه یکسان انجام می گیرد معمولا پس از چند دوره کشت با کمبود بعضی عناصر ضروری برای گیاه مواجه می شوند، از جمله عناصری که برای گیاه ضروری هستند و گیاه به میزان بالا به آنها احتیاج دارد نیتروژن و پتاسیم می‌باشد. نیترات پتاسیم منبعی محلول از این دو ماده مغذی اصلی پر مصرف برای گیاه است. این ترکیب معمولاً به عنوان کود برای محصولات گیاهی استفاده می شود این کود عاری از کلرید  Cl2می باشد.نیترات پتاسیم یک ترکیب کودی با فرمول شیمیایی KNO₃ است. این ترکیب یک نمک یونی از یون های پتاسیم K+ و یون های نیترات NO3− است و با تجزیه شیمایی 10-0-48 می‌باشد.

فرمول شیمایی KNO3
مقدار نیتروژن

( درصد)

13
مقدارK2O 44-46

 

نقش پتاسیم در گیاه  K:

حضور پتاسیم در گیاه برای تشکیل قندها و نشاسته لازم است همچنین این عنصر فعال کننده واکنش های آنزیمی بوده و از طرف دیگر پتاسیم عمل باز شدن روزنه های برگ را تنظیم می کندو از این طریق آب را در گیاه حفظ می کند.

پتاسیم به دلیل نقش مهم آن در بسیاری از سیستم های گیاهی، دوام گیاه و کیفیت عملکرد محصول را بهبود می بخشد.

پتاسیم سومین ماده مغذی کودهای تجاری است. افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری و تنشهای محیطی   را بالا می برد و نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول و کیفیت کلی آن دارد. پتاسیم همچنین از گیاه هنگامی که هوا سرد یا خشک است محافظت می کند ، سیستم ریشه آن را تقویت می کند و از پژمردگی جلوگیری می کند.

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

  1. نیترات پتاسیم تحمل سرما را افزایش می‌دهد. پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم به ساخت دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر و افزایش سطح الکترولیت‌ها در سلول‌ها کمک می‌کند که به نوبه خود مقاومت گیاه را در برابر سرما افزایش می‌دهد.
    2- نیترات پتاسیم گیاهان را نسبت به خشکی مقاوم‌تر می‌کند

3- برای گسترش ریشه کمک می‌کند و جذب بهتر آب در خاک را بهبود می‌بخشد.
4-نیترات پتاسیم در محصولات سبب، تولید میوه بهتر با سایز بزرگتر و یکنواخت‌تر، همچنین نقص رنگ یا لکه‌های غیرعادی ناشی از ضایعات مکانیکی یا هر نشانه دیگری از آسیب‌های محیطی را به حداقل می‌رساند، علاوه بر این‌ها محتوای پروتئین، روغن و ویتامین C میوه را بیشتر کرده و منجر به طعم و عطر بهتر و ماندگاری بهتر میوه می‌شود.

مصرف نیترات پتاسیم  در سیب درختی

5-نیترات‌های موجود در نیترات پتاسیم به گیاهان اجازه می‌دهد تا جذب کلرید را به حداقل برسانند، حتی اگر در خاک یا آب وجود داشته باشد. به همین ترتیب، پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم با اثرات منفی سدیم مقابله می‌کند. بنابراین استفاده از نیترات پتاسیم در محصولات حساس به نمک و زمانی که آب آبیاری از کیفیت پایینی برخوردار باشد بسیار توصیه می‌شود.
6- پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه پتاسیم مسئول باز و بسته شدن روزنه‌ها است، تعرق گیاه را به حداقل می‌رساند و در نتیجه نیاز آبی آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تغذیه کافی پتاسیم گیاهان باعث بهبود جذب آب از خاک می‌شود. نیترات پتاسیم از تجمع املاح جلوگیری می‌کند. نیترات پتاسیم نیاز به افزایش آب به منظور شستشوی املاح از خاک را برطرف می‌کند.

مصرف نیترات پتاسیم  در گل رز

 

 

7- نیترات پتاسیم رطوبت‌گیر نیست. می‌توان آن را در کیسه یا به صورت فله بدون جذب رطوبت که باعث تراکم یا مشکلات مدیریتی می‌شود، ذخیره کرد.
8- نیترات پتاسیم فرار نیست. برخلاف آمونیاک، زمانی که در مناطق وسیع یا موضعی استفاده می‌شود، لازم نیست آن را با خاک مخلوط کنید.

کود نیترات پتاسیم علاوه بر این خصوصیات، به عنوان ماده جبران کننده  تامین نیاز سرمایی، درختانی که نیاز سرمایی تامین نشده است هم موثر است.

 شاخص ترين اثرات مربوط به بر طرف نشدن نياز سرمايي درختان پسته کاری:

1– ناهماهنگ بيدار شدن درختان، حتي شاخه هاي داخل يک درخت

2-ريزش زياد جوانه هاي گل در ابتداي فصل رشد

در اين حالت به علت تاخير در باز شدن جوانه هاي گل، در ابتداي فصل رشد تعداد زيادي از جوانه هاي گل ابتدا متورم شده و سپس ريزش مي کنند که علائمي تقريبا شبيه به سرمازدگي بهاره دارند در حالي که اين عارضه هيچ ارتباطي با سرمازدگي ندارد.

 

3–عدم گرده افشاني مناسب، تشکيل ميوه و تنک شدن خوشه ها

در اين حالت با توجه به اين که گلها با تاخيربازمي شوند، ميزان گرده در محيط به علت اتمام گلدهي درختان نر بسيار کم شده و از طرف ديگر افزايش دماي محيط باعث عدم گرده افشاني مناسب و تنک شدن خوشه هاي پسته مي شود.

4- عدم تشکيل جوانه گل براي سال بعد

در شرايطي که درختان پسته با کمبود شديد نياز سرمايي مواجه باشند، روي سرشاخه هاي تازه روييده، جوانه گل که محصول سال آينده به شمار مي آيد تشکيل نمي شود.

5-کاهش قابل ملاحضه محصول از نظر کمي و کيفي

با توجه به ريزش زياد جوانه هاي گل در ابتداي فصل رشد، عدم گرده افشاني مناسب، تنک شدن خوشه ها و عدم تشکيل جوانه گل، ميزان محصول از نظر کمي و کيفي به طور قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد

 

اثرات مثبت کود نیترات پتاسیم برای جبران نیازﺳﺮﻣﺎﻳﻲ ﺩﺭﺧﺖ پسته:

ﻣﻮﺟﺐ یکنوﺍﺧﺘﻲ ﺭﺷﺪ ﻣﻴﻮﻩﻫﺎ

کاﻫﺶ ﺍﻧﺲ، کاﻫﺶ

ﺩﺭﺻﺪ پوکی

ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻭﺯﻥ ﺻﺪ ﺩﺍﻧﻪ                 ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺗﺮ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭﺧﺖ گردید.

ﺍﺛﺮﺍﺕ کاﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺑﺮ ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ کمبود ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻲ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ، به:

1.ﻏﻠﻈﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ،

2.ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻮﺍﻧﻪ

3.ﺭﻭﺵﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ بستگی ﺩﺍﺭد

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ پژﻭﻫﺶ ﺣﺎکی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻧﻴﺘﺮﺍﺕ پتاسیم ﺑﺎ ﺭﻭﻏﻦ ﻭﻟﻚ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ، پتاسیم ﺩﺭگل ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ دارد. اﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﻏﻦ ﻭﻟﻚ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺟﺬﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ پتاسیم ﺭﺍ در گیاه فراﻫﻢ می‌کند، احتمال می‌رود ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ شدن ﻧﻴﺎﺯﺳﺮﻣﺎﻳﻲ گیاه، ﺟﺬﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ پتاسیم ﺑﺎﺷﺪ.

بررﺳﻲﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ  است ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﺯ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕﺍﺯﺗﻪ 3NO و 4 NH، باعث افزایش سطح Argenine در گیاه شده، که احتمالا موجب افزایش گلدهی می‌گردد.

ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺎﺷﺪ که ﻣﺤﻠﻮﻝ پاشی ﺑﺎ ﺭﻭﻏﻦ ﻭلک ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ، ﺑﺎﻋﺚ ﺭﻳﺰﺵ ﺟﻮﺍﻧﻪﻫﺎﻱ گل ﺩﺭ

ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﻓﺼﻞ گردیده ﻭ ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺤﺼﻮﻝ، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺗﻐﺬﻳﻪﺍﻱ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎﻗﻴﻤﺎﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ

ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﺭﺻﺪ ﺧﻨﺪﺍﻧﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺩﺭﺻﺪ پوﻛﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

 

 

 

ناهماهنگ بيدار شدن درختان، حتي شاخه هاي داخل يک درخت

ريزش زياد جوانه هاي گل در ابتداي فصل رشد

عدم تشکیل جوانه گل برای سال آینده

 

 

. ﻣﻨﺎﺑﻊ

١-ﺍﺻﻐﺮﻱ، ﻩ .١٣٨١. ﺗﺎﺛﻴﺮﻣﺤﻠﻮﻝ پاﺷﻲ ﺩﻭﺭﻣﻜﺲ، ﻭﻟﻚ ﻭ ﻧﻴﺘﺮﺍﺕ پتاﺳﻴﻢ ﺑﺮ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﺭﻛﻮﺩ ﺟﻮﺍﻧﻪ ﻫﺎﻱ پسته.

( Pistacia vera L) در مناطق گرمسیری. پاﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺭﺷﺪ ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ. ﺩﺍﻧشگاه ﺷﻴﺮﺍﺯ.١٠١ﺻﻔﺤﻪ.

 

٢-ﺟﻮﺍﻧﺸﺎﻩ، ﺍ. ﻭ ﻡ. ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻠﻲ ﺯﺍﺩﻩ.١٣٨٣. ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻲ ﺳﻪ ﺭﻗﻢ ﺗﺠﺎﺭﻱ پسته (ﺍﻛﺒﺮﻱ، ﺍﻭﺣﺪﻱ ﻭ ﻛﻠﻪ

ﻗﻮچی)گزارش ﻧﻬﺎﻳﻲ. ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ پسته ﻛﺸﻮﺭ.٢٩ﺻﻔﺤﻪ.

3- Alipour, H. and F. Ghafari Movafagh. 2010. Effect of application of volk oil on physiological, yield

and quality characteristics of pistachio fruit. Iranian Journal of Horticultural Sciences, 41: 275-281.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =